25 Apr Κεφάλαιο 4: Εφηβεία και σχολικό περιβάλλον
«Όλοι οι άνθρωποι είναι εκ φύσεως φιλομαθείς»
Αρίστιππος
H μαθητική-εφηβική ζωή είναι μια καθοριστική περίοδος της νεότητας. Η διαδρομή της συνιστά έναν διαρκή αγώνα με επιτυχίες και αποτυχίες, με απογοητεύσεις και επαληθεύσεις. Κατά την περίοδο αυτή, οι έφηβοι μαθητές από τη μια πλευρά έχουν να αντιμετωπίσουν τις έντονες εσωτερικές πιέσεις που προέρχονται από τις απότομες και θεαματικές αλλαγές στη σωματική τους ανάπτυξη και τις ενορμήσεις της εφηβείας και από την άλλη, τις εξωτερικές πιέσεις του σχολικού και κοινωνικού περιβάλλοντος.
Στο μεταξύ, οι γονείς από την πλευρά…
4.1. Σχολική επίδοση-Παράγοντες που την επηρεάζουν
Στο σχολείο εξετάζουμε την έννοια «επίδοση» συνήθως σε σχέση με τους στόχους διδασκαλίας που έχουν τεθεί (Καψάλης 2006). Σύμφωνα με τον Παρασκευόπουλο (1993), ως σχολική επίδοση μπορεί να οριστεί ως οι βαθμοί προφορικοί και γραπτοί που παίρνει το παιδί από τους καθηγητές του στο σχολείο.
Έτσι η «σχολική επιτυχία» ταυτίζεται με την απουσία προβλημάτων και την επίτευξη υψηλής σχολικής επίδοσης,…
α. Η αλλαγή προτεραιοτήτων στη ζωή του έφηβου μαθητή
Με την είσοδο στην εφηβεία ο έφηβος νιώθει έντονα την ανάγκη να ασχοληθεί με την εικόνα του, με την εμφάνισή του, με τις συναναστροφές του, με τα χόμπι του, τη σεξουαλικότητά του, δηλαδή με τον εαυτό του. Οι προτεραιότητές του πλέον αλλάζουν και είναι γεγονός ότι η συνεχής ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η αναβλητικότητα στο διάβασμα,…