Κεφάλαιο 8: Δυσκολίες προσαρμογής - Sxoleio & Goneis
15780
post-template-default,single,single-post,postid-15780,single-format-standard,bridge-core-3.0.1,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.8.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,vss_responsive_adv,vss_width_768,transparent_content,qode-theme-ver-28.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.11.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-7

Κεφάλαιο 8: Δυσκολίες προσαρμογής

Συνήθως τα παιδιά έχουν θετική στάση απέναντι στο σχολείο. Προετοιμάζονται να μπουν στο «μεγάλο» σχολείο από τους γονείς, τους νηπιαγωγούς, το περιβάλλον τους…

Όμως υπάρχουν και οι εξαιρέσεις στον παραπάνω γενικό κανόνα. Από έρευνες που έχουν γίνει σχετικά με την προβληματική συμπεριφορά των παιδιών στο δημοτικό σχολείο, έχει βρεθεί ότι…

Η προβληματικότητα αυτής της συμπεριφοράς εκφράζεται συνήθως με τις παρακάτω ενδείξεις:

• Το παιδί εκδηλώνει αντικοινωνική συμπεριφορά, δηλαδή εκφράζει επιθετικότητα, ανυπακοή…

• Εκδηλώνει εσωστρέφεια, π.χ. δεν νιώθει άνετα…

• Έχει ανώριμη ή ανεπαρκή συμπεριφορά. Έχει δηλαδή συμπτώματα συμπεριφοράς παιδιού….

• Μπορεί να έχει ενδείξεις ψυχοσωματικής συμπεριφοράς, π.χ….

Πότε μια προβληματική συμπεριφορά είναι σοβαρή

Πριν καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι μια συμπεριφορά είναι σοβαρή και επικίνδυνη και συνεπώς χρειάζεται ειδική μεταχείριση, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τα εξής:…

Α. Διαταραχές της ψυχολογικής ανάπτυξης

Οι διαταραχές που περιλαμβάνονται σε αυτή την κατηγορία έχουν τα εξής κοινά χαρακτηριστικά: …

Β. Μαθησιακές δυσκολίες – Eιδικές αναπτυξιακές διαταραχές των σχολικών ικανοτήτων

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι εμφανείς στη σχολική διαδικασία. Όμως, επειδή προσεγγίζονται από επιστήμονες διαφορετικών ειδικοτήτων, η επικέντρωση κάθε φορά διαφέρει ανάλογα…

Σύμφωνα με το «Εθνικό Συμβούλιο των Μαθησιακών Δυσκολιών» (National Joint Committee of Learning Disabilities) των ΗΠΑ παραπάνω συμβούλιο, οι «μαθησιακές δυσκολίες» είναι ένας γενικός όρος ο οποίος αναφέρεται σε μια ετερογενή ομάδα διαταραχών που προέρχονται από σοβαρές δυσκολίες στην εκμάθηση και χρήση του λόγου, της ανάγνωσης, της γραφής…

Τα χαρακτηριστικά του δυσλεκτικού παιδιού συναντώνται κυρίως σε μαθητές των 3-4 πρώτων τάξεων του δημοτικού. Αυτά, σε επίπεδο εκμάθησης της ανάγνωσης και δευτερευόντως της γραφής και της ορθογραφίας, είναι τα εξής: …

Ο ρόλος της οικογένειας στην αντιμετώπιση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες

Για το ρόλο της οικογένειας στην αντιμετώπιση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, η κυρία Σουζάνα Παντελιάδου αναφέρει τα εξής (Παντελιάδου & Μπότσιας, 2007. Κεφ. 3: Oικογένειες με παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, σ. 16-17):

«Η οικογένεια αποτελεί ένα σύστημα σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της, αλλά και μέρος άλλων ευρύτερων συστημάτων. Έτσι, καθετί που συμβαίνει σε μια οικογένεια, ο τρόπος αντίδρασης της οικογένειας και οι συνέπειες της αντίδρασής της αποτελούν μια σύνθεση μεταβλητών, όπου οι αλληλεπιδράσεις είναι διαρκώς ενεργές…

Όταν στην οικογένεια ανήκει ένα παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες, η πλέον κρίσιμη στιγμή βρίσκεται στην αναγνώριση και διάγνωση του προβλήματος των Μαθησιακών Δυσκολιών, η οποία συνήθως έρχεται μετά την έναρξη της σχολικής φοίτησης…

Όταν οι γονείς αποδέχονται το παιδί τους που έχει Μαθησιακές Δυσκολίες εστιάζουν στα θετικά σημεία και στην πρόοδο και δεν ασχολούνται με τις αποτυχίες. Σε αντίθετη περίπτωση, προβάλλουν…

Γ. Διαταραχές της συμπεριφοράς και του συναισθήματος

α. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)

Συνήθως τα παιδιά χαρακτηρίζονται από έντονη κινητικότητα, ενεργητικότητα και έλλειψη προσεκτικότητας στις κινήσεις τους. Είναι χαρακτηριστικά βέβαια της ηλικίας στην οποία βρίσκονται, καθώς…

Συνήθως τα συμπτώματα της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) εμφανίζονται σε μικρή ηλικία, από 3-6 χρόνων, αλλά, επειδή ποικίλλουν ή μπορεί να συνυπάρχουν σε συνδυασμό με άλλα συμπτώματα, είναι δύσκολο να διαγνωστούν.

Συνήθως τα παιδιά έχουν θετική στάση απέναντι στο σχολείο. Προετοιμάζονται να μπουν στο «μεγάλο» σχολείο από τους γονείς, τους νηπιαγωγούς, το περιβάλλον τους…

Όμως υπάρχουν και οι εξαιρέσεις στον παραπάνω γενικό κανόνα. Από έρευνες που έχουν γίνει σχετικά με την προβληματική συμπεριφορά των παιδιών στο δημοτικό σχολείο, έχει βρεθεί ότι…

Η προβληματικότητα αυτής της συμπεριφοράς εκφράζεται συνήθως με τις παρακάτω ενδείξεις:

• Το παιδί εκδηλώνει αντικοινωνική συμπεριφορά, δηλαδή εκφράζει επιθετικότητα, ανυπακοή…

• Εκδηλώνει εσωστρέφεια, π.χ. δεν νιώθει άνετα…

• Έχει ανώριμη ή ανεπαρκή συμπεριφορά. Έχει δηλαδή συμπτώματα συμπεριφοράς παιδιού….

• Μπορεί να έχει ενδείξεις ψυχοσωματικής συμπεριφοράς, π.χ….

Πότε μια προβληματική συμπεριφορά είναι σοβαρή

Πριν καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι μια συμπεριφορά είναι σοβαρή και επικίνδυνη και συνεπώς χρειάζεται ειδική μεταχείριση, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τα εξής:…

Α. Διαταραχές της ψυχολογικής ανάπτυξης

Οι διαταραχές που περιλαμβάνονται σε αυτή την κατηγορία έχουν τα εξής κοινά χαρακτηριστικά: …

Β. Μαθησιακές δυσκολίες – Eιδικές αναπτυξιακές διαταραχές των σχολικών ικανοτήτων

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι εμφανείς στη σχολική διαδικασία. Όμως, επειδή προσεγγίζονται από επιστήμονες διαφορετικών ειδικοτήτων, η επικέντρωση κάθε φορά διαφέρει ανάλογα…

Σύμφωνα με το «Εθνικό Συμβούλιο των Μαθησιακών Δυσκολιών» (National Joint Committee of Learning Disabilities) των ΗΠΑ παραπάνω συμβούλιο, οι «μαθησιακές δυσκολίες» είναι ένας γενικός όρος ο οποίος αναφέρεται σε μια ετερογενή ομάδα διαταραχών που προέρχονται από σοβαρές δυσκολίες στην εκμάθηση και χρήση του λόγου, της ανάγνωσης, της γραφής…

Τα χαρακτηριστικά του δυσλεκτικού παιδιού συναντώνται κυρίως σε μαθητές των 3-4 πρώτων τάξεων του δημοτικού. Αυτά, σε επίπεδο εκμάθησης της ανάγνωσης και δευτερευόντως της γραφής και της ορθογραφίας, είναι τα εξής: …

Ο ρόλος της οικογένειας στην αντιμετώπιση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες

Για το ρόλο της οικογένειας στην αντιμετώπιση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, η κυρία Σουζάνα Παντελιάδου αναφέρει τα εξής (Παντελιάδου & Μπότσιας, 2007. Κεφ. 3: Oικογένειες με παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, σ. 16-17):

«Η οικογένεια αποτελεί ένα σύστημα σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της, αλλά και μέρος άλλων ευρύτερων συστημάτων. Έτσι, καθετί που συμβαίνει σε μια οικογένεια, ο τρόπος αντίδρασης της οικογένειας και οι συνέπειες της αντίδρασής της αποτελούν μια σύνθεση μεταβλητών, όπου οι αλληλεπιδράσεις είναι διαρκώς ενεργές…

Όταν στην οικογένεια ανήκει ένα παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες, η πλέον κρίσιμη στιγμή βρίσκεται στην αναγνώριση και διάγνωση του προβλήματος των Μαθησιακών Δυσκολιών, η οποία συνήθως έρχεται μετά την έναρξη της σχολικής φοίτησης…

Όταν οι γονείς αποδέχονται το παιδί τους που έχει Μαθησιακές Δυσκολίες εστιάζουν στα θετικά σημεία και στην πρόοδο και δεν ασχολούνται με τις αποτυχίες. Σε αντίθετη περίπτωση, προβάλλουν…

Γ. Διαταραχές της συμπεριφοράς και του συναισθήματος

α. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)

Συνήθως τα παιδιά χαρακτηρίζονται από έντονη κινητικότητα, ενεργητικότητα και έλλειψη προσεκτικότητας στις κινήσεις τους. Είναι χαρακτηριστικά βέβαια της ηλικίας στην οποία βρίσκονται, καθώς…

Συνήθως τα συμπτώματα της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) εμφανίζονται σε μικρή ηλικία, από 3-6 χρόνων, αλλά, επειδή ποικίλλουν ή μπορεί να συνυπάρχουν σε συνδυασμό με άλλα συμπτώματα, είναι δύσκολο να διαγνωστούν.